Bepaal jouw klantpersona’s

Wie probeer je te bereiken en waar vind je ze online?

Zelfs als je denkt te weten wie de ideale klanten van het bureau is, kan het doorlopen van een persona opbouwende oefening nieuwe inzichten en zoekmachine marketing kansen bieden die je anders misschien niet had bedacht. Hopelijk heb je enige ervaring met het maken van persona’s in je SEO-werk of zoekmachine marketing werk voor klanten.

Zorg ervoor dat uw prijzen in lijn zijn

Nogmaals, of het tarief nu € 1000, € 5.000 of € 20.000 is, wat je binnen dat tarief aanbiedt, is de sleutel. De prijzen moeten in overeenstemming zijn met de budgetverwachtingen van de klant en met wat er al op jouw markt wordt aangeboden.

Zorg ervoor dat je concurrentieonderzoek de opties omvat die beschikbaar zijn voor jouw ideale klant in hun lokale regio, in hun nichegebied van zoekmachine marketing (of het nu gaat om onroerend goed, advocatenkantoor). Even belangrijk is dat de diensten winstgevend moeten zijn om jouw bedrijf te ondersteunen. Het klinkt voor de hand liggend, maar wij zien vaak mensen in forums en netwerkgroepen vragen hoe ze hun tarieven kunnen bepalen en wat ze in rekening moeten brengen.

Ik heb een vuistregel om geen klanten aan te nemen die de waarde van SEO niet begrijpen. Natuurlijk moeten we altijd de waarde van de diensten van ons bureau rechtvaardigen en bewijzen. Maar het kan moeilijk zijn om met klanten samen te werken die de waarde gewoon niet zien in wat je doet.

Als je constant moet leren en bewijzen dat SEO als geheel een waardige zoekmachine marketing praktijk is, is dat dan echt een winstgevend gebruik van je tijd? Het is belangrijk om jezelf op de juiste kanalen te plaatsen om gevonden te worden, maar het is nog belangrijker om de juiste vragen van leads te stellen om er zeker van te zijn dat ze goed bij je bureau passen.